Test din idé

Det er vigtigt at bruge noget tid på at formulere din idé. Mærk efter, hvad du brænder for, og hvad du gerne vil bruge dine ressourcer på.

Brug også dine venner og bekendte til at hjælpe dig med at teste ideen. Fortæl den og del den med andre – masser af gange. Lyt til de input og opklarende spørgsmål, du får. Og brug så kommentarerne til at skærpe ideen til den er helt klar, og du er afklaret.

Test også din idé i forhold til virkeligheden, mulighederne og de faktiske forhold på gården. For der er mange ting, der har betydning for, hvilke ideer du kan lykkes med.

Tænk fx over:

  • Har du god tid til at opbygge det direkte salg, eller skal det klares oven i en allerede travl hverdag? Hvor mange ressourcer vil/kan du reelt sætte af til arbejdet?
  • Hvordan fremtræder gården? Vil det være en ”appetitlig” oplevelse for kunderne at komme på besøg?
  • Hvad siger familien til, hvis der kommer kunder på gården/i jeres hjem? Vil det skabe spændende liv – eller opleves forstyrrende og grænseoverskridende?
  • Er der kunder i nærområdet, som matcher den målgruppe, du sigter mod? Har de reelt de behov, du forestiller dig?
  • Har du selv lyst og evner til at lave den nødvendige markedsføring, eller skal du købe hjælp til det? Når du har afklaret disse spørgsmål og lavet en klar beskrivelse af din idé, så har du også allerede de første elementer til en decideret forretningsplan.