Sporbarhed

For dig, der sælger direkte til kunderne, er der rigtig meget værdi i at dyrke nærheden, gennemsigtigheden og sporbarheden. Og det kan du gøre på mange måder.

Et meget stærkt motiv for at købe økologisk kød direkte hos landmanden er, at kunden ønsker fuld sporbarhed af den mad, han spiser. Denne tendens bliver ikke mindre med de mange kødskandaler, der løbende florerer i pressen!

Oplevelser på gården

En oplagt mulighed er at invitere kunderne hjem på gården, så de ved selvsyn kan se, hvordan dyrene har det; hvordan forholdene på gården er; hvor græsset gror; og hvem de mennesker, der tager vare på kødet og dyrene er. Det giver tryghed og tilhørsforhold for kunderne, at de selv har set, hvordan det hele foregår – og måske endda har fået en rigtig god oplevelse oveni.

Inviter kunderne hjem på gården

Involverer dit forretningskoncept ikke, at kunderne kommer hjem på gården, er der stadig mulighed for at formidle indsigt i både gårdens forhold, opdrætsforholdene, landskabets karakteristika, dyrenes velbefindende samt dine egne værdier. Det kan du oplagt gøre via din almindelige markedsføring (folder, hjemmeside, nyhedsbreve osv.), men det er også oplagt at formidle livets gang, dyrenes udvikling og årstidernes skiften via Facebook. Netop dette medie er eminent til at skabe nærhed med kunderne, fordi det er et ”hurtigt” medie, og fordi det giver rum for respons og dialog.

På Facebook kan du både i ord, fotos og film løbende lade dine kunder følge med i, at en ny kalv er født; at foderafgrøderne høstes; og at der vitterlig er flere vilde blomster og sommerfugle i dine økologiske marker end i naboens konventionelle.