Kunderne

Der kan være mange grunde til, at en forbruger enten vælger eller fravælger at købe økologisk.

Økologiske forbrugere

Nogle mennesker køber økologisk, fordi de vil støtte naturen, miljøet, dyrene og grundvandet. Andre køber økologisk, fordi de gerne vil tættere på landmanden og have anderledes smagsoplevelser.

Nogle fravælger indimellem økologien, fordi de har travlt og ikke kan finde de convenience-produkter, de har brug for, på de økologiske hylder. Og andre igen fravælger økologien, fordi de er uinteresserede i mad og bare vælger det, der er nemmest og billigst.

Tre typer af kødkunder

I Økologisk Landsforening har vi lavet en stor forbrugeranalyse, hvor vi inddeler danskerne i ”arketyper” afhængigt at deres holdninger til mad og økologi. 

De økologiske arketyper

I analysen finder vi seks typer af forbrugere, som har hver sin holdning til mad og økologi, nemlig hhv.:

Der er ikke særlig stor forskel på, hvor stor en del af befolkningen, de hver især udgør. Men der er meget stor forskel på, hvor meget økologi, de køber.

Arketypernes økologiforbrug

Idealisterne er dem, der har den højeste økologiandel. De bruger ca. 17% af deres madbudget på økologiske varer. Individualisten kommer ind på en andenplads med et forbrug på ca. 10% af deres madbudget. Til sammenligning bruger danskerne i gennemsnit ca. 8% af deres madbudget på økologiske fødevarer. Det er altså Idealisten og Individualisten, som er de mest økologi-orienterede forbrugere i Danmark.

Hvem er dine kunder?

Holdninger til mad og økologi

Der er ikke bare forskel på, hvor meget økologi, de seks arketyper køber. Der er også forskel på hvorfor, de hver især til- eller fravælger de økologiske varer! Her kan du få et overblik over, hvilke interesser og holdninger, de enkelte arketyper har, når det kommer til mad og økologi.

Giv forbrugeren en god oplevelse