Egen hjemmeside

Hvis du vil sælge kød til flere end dine nærmeste naboer, er det oplagt at have din egen hjemmeside.

Det er der flere fordele i:

  • Du kan fortælle hele verden, hvad du har at tilbyde, og hvorfor netop dit kød er det bedste valg for kund­erne. Du har masser af plads at fortælle på, og du kan selv bestemme, hvordan det skal fortælles.
  • Potentielle kunder kan i ro og mag danne sig et indtryk af din produktion og dine produkter, inden de beslutter sig for at handle hos dig.
  • I annoncer og andre steder, hvor der ikke er plads til at skrive ret meget, kan du henvise til hjemmesiden, hvor folk kan få meget mere at vide.
  • Potentielle kunder kan finde dig ved hjælp af Google, andre søgemaskiner, vores kort over lokale gårdbutikker, økobasen.dk og andre webbaserede guides og portaler.
  • Moderne forbrugere forventer, at en virksomhed er til stede på internettet, og det kan virke gammeldags og uprofessionelt ikke at være det.

Indholdet

En hjemmeside kan bygges op på et utal af forskellige måder, og indholdet kan varieres fra ganske få oplysninger til et helt bibliotek af informationer. Som minimum bør indholdet være:

Adresse og kontaktoplysninger

E-mail og telefon. Ved internetsalg skal der altid være oplyst en fysisk adresse.

Information om, hvad du sælger, og til hvilke priser

Formuler indholdet, så det også kan læses om nogle måneder, hvis du ikke vil opdatere hjemmesiden hyppigt. Lad for eksempel være med i juni at skrive ’Se vores sommertilbud’, hvis du ikke er sikker på, at du får opfordringen fjernet før langt hen på efteråret eller vinteren.

Historien bag produkterne og gården

Fortæl hvad det særlige ved dine produkter er. Hvad er det, der gør dine produkter værd at køre efter eller vente på?

Links til andre hjemmesider, som kan interessere dine kunder

Det kan for eksempel være Økologisk Landsforenings hjemmesider om økologi (økologi.dk og iloveøko.dk); eller hjemmesider med opskrifter, oplysninger om dit lokal­område, eller om den slags dyr, du arbejder med.

Søg inspiration

Undervejs i udviklingen af din hjemmeside vil det være en god idé at hente inspiration hos andre hjemmesider.

Se fx på Økologisk Landsforenings liste over gårdbutikker på økologi.dk. Eller på andre kødproducenters hjemmesider. Når din egen hjemmeside er klar til at møde verden, skal du også huske at tilmelde den til diverse lister og portaler.

Fx på økologi.dk, voresmad.dk og findgaardbutik.dk.

Øverst: Eksempel på hjemmeside Nederst: Økobasen på økologi.dk.