Facebook

En Facebook-side er et godt supplement til egen hjemmeside. Det er godt at have begge dele, men en Facebook-side kommer let til at virke sløv, hvis man ikke mindst et par gange om måneden skriver noget nyt på den. Hvorimod der godt kan være flere måneder mellem opdateringerne på en almindelig hjemmeside.

En god Facebook-side forudsætter altså aktivitet, men til gengæld giver den unikke muligheder for, at du kan dele oplevelser og viden med dine kunder plus, at de kan dele historierne videre til deres venner.

Når man opretter en Facebook-side for sin handel, skal man være opmærksom på disse ting:

  • Brug ikke en personlig Facebook-profil erhvervsmæssigt. Opret i stedet en side på Facebook. At oprette en side er Facebooks gratis tilbud til virksomheder. På Facebook.com er der en let forståelig anvisning på, hvordan man gør.
  • Har du allerede en personlig Facebook-profil i forvejen, så send en besked til alle dine Facebook-venner med opfordring til at synes godt om din nye side.

Forskelle på Facebook og en hjemmeside

Facebook

  • Designet skal holde sig inden for en meget fast skabelon
  • Helt uegnet til dybe baggrundsoplysninger og indlæg som er længere end ganske få linjer
  • Meget velegnet til dialog med hurtige og korte kommentarer
  • Skabt til, at kunderne fortæller deres venner om gode oplevelser ved at handle hos dig
  • Skal opdateres hyppigt for ikke at virke død
  • Gratis, men kræver tid

Hjemmeside

  • Kan designes flot og personligt
  • God til at fortælle om din gård, produktionen og historien bag den
  • Ikke god til dialog med kunderne
  • Lægger ikke op til, at kunderne skal dele deres oplevelser med andre
  • Behøver ikke at blive opdateret særligt ofte
  • Koster penge, både til oprettelse og drift

Facebook-indhold

Facebook giver dig unikke muligheder for at komme i tæt dialog med dine kunder.

Når dine kunder ”liker”, kommenterer eller deler dine opslag, bliver det også synligt for alle deres venner

Hovedreglen er, at du skal give dine kunder noget, som er interessant og værdifuldt! Fx viden, inspiration eller måske underholdning. Noget folk kan fortælle videre eller selv bruge i deres dagligdag og i fht. deres identitet og tilværelse.

Det kan være små varme/sjove/overraskende/lærerige episoder fra din dagligdag på gården og med dyrene; det kan være små historier og inspiration til, hvordan du selv bruger dine produkter; viden om natur og årstider; værdier og facts om økologien eller opskrifter. Kodeordet er, at det du fortæller, skal være ærligt og personligt.

Forstå din målgruppe

Hvis du skal skabe værdi for dine kunder, er det vigtigt, at du forstår, hvem de er (se mere under Kunderne).

Brug noget tid på at lave en beskrivelse af din yndlingskunde – både i ord og billeder. Lav evt. en collage og sæt den op ved computeren, hvor du plejer at sidde og skrive dine opdatering­er på Facebook-siden.

Forestil dig, at du skriver til denne yndlingskunde hver gang, du fortæller. Det gør det nemmere at være kreativ og personlig.

Ord og billeder

Husk, at dine fortællinger både kan bestå af ord og billeder. Det kan være små korte fortællinger, en lille film om tilberedning, citater som inspirerer dig, økologi-viden, billeder af søde dyrebørn, sommerfugle på marken osv. Tænk i alle sanser!

Profilbillede og coverbillede

Overvej hvordan du fremstår på din Facebook-side. Brug masser af billeder af dine produkter, dyr, gårdbutik osv., så man får et sanseligt og inspirerende indtryk af din forretning.

De vigtigste elementer for det første indtryk er:

  • Profilbilledet (det lille billede, som normalt viser et portræt af personen, hvis det er en personlig Facebook-side). Her kan du fx bruge dit logo. Det er vigtigt, at det er et meget enkelt og tydeligt billede, da det som regel vil blive vist meget småt. Særligt, hvis dine kunder ser siden på mobilen.
  • Coverbilledet (det større foto, som findes i toppen af facebooksiden). Her er lidt mere plads – vis fx et stemningsbillede fra butikken eller gården, så man forstår, hvad det er, man kan opleve, hvis man tager ud og besøger dig.

Husk, at disse to elementer udgør førstehåndsindtrykket. Jo mere personligt, du kan gøre det – desto bedre! Man vil gerne vide, hvem du er, og hvad du brænder for.

Aktivitet på siden

Kernen i Facebook-markedsføring er, at du kan kommunikere personligt og i øjenhøjde med dine kunder. Skriv ofte opdateringer om stort og småt fra din hverdag på gården, med dyrene og dine produkter.

Fortæl både i ord, billeder, film og lyd. Gør det kort og personligt og afslut gerne med spørgsmål eller opfordringer til at dele eller ”like”, så du involverer dine kunder.

Husk på, at hver gang dine kunder ”liker”, kommenterer eller deler dine opslag, bliver det synligt for alle deres venner også!

Giv dine kunder interessant og værdifuld viden