Presseomtale

Artikler i aviser/blade og indslag i radio- og tv-udsendelser kan være guld værd for dig. Dels skal du – modsat annoncer – ikke betale for det, journalisterne producerer. Og dels har journalistisk omtale ofte højere troværdighed end betalte annoncer.

Til gengæld kan du ikke selv bestemme, hvad journalisterne skal skrive eller fortælle. Men du kan give dem nogle gode ideer til det.

Her kommer nogle tips til din kontakt med den lokale og regionale presse:

  • Der skal være en aktuel anledning – en nyhed – før journalisterne vil interessere sig for din historie. Fx at du åbner gårdbutik, begynder at opdrætte en meget sjælden husdyrrace eller går i gang med at pleje et lokalt kendt og afholdt naturområde.
  • Begivenheder og events er som regel en god anledning til at få presseomtale. Gør noget ud af at holde en åbent hus-dag, når gårdbutikken åbner; vær med i Økologisk Høstmarked og andre fælles begivenheder; eller find selv på nogle sjove arrangementer. Og sørg for, at de lokale medier får det at vide hver gang!
  • En pressemeddelelse skal være kort og præcis, og den nyhed du vil fortælle, skal stå i det første afsnit. Den skal slutte med dit navn, adresse, e-mail adresse og telefonnummer, så journalisterne kan kontakte dig for at få flere oplysninger.
  • Hvis en pressemeddelelse ikke har ført til omtale eller til, at du er blevet kontaktet efter er par dage, er det en god idé selv at ringe til de medier og journalister, du har sendt meddelelsen til og spørge, om de har set den, og om de ønsker flere informationer.
  • I stedet for at skrive en pressemeddelelse kan du også ringe eller sende en mail til en enkelt journalist eller et enkelt medie.
  • Tro ikke, at du nødvendigvis kan få en artikel i en avis, fordi du annoncerer i den. 99 % af alle journalister insisterer på at holde journalistik og annoncer adskilt, og de hader, når folk tror, man kan få en artikel i avisen, fordi man annoncerer.
  • Chancen for omtale er størst i perioder, hvor der ikke er ret mange andre nyheder. Det er typisk i ferieper­ioder.
  • Tænk på, at journalisten ikke skriver en artikel eller laver et indslag for din eller for sin egen skyld. Han/hun gør det for læserne/seerne/lytterne. Derfor skal din historie være interessant for dem, før journalisten vil interessere sig historien.
  • Respekter, at journalisten er professionel og er bedst til at vurdere, hvad der interesserer læserne/lytterne/seerne, og hvordan historien skal præsenteres journalistisk.
Kontakt selv en journalist, når du har en interessant historie