Definer din produktkvalitet

Definer din produktkvalitet i dit arbejde med at udvikle og styrke de forskellige kvalitetsparametre ved at bruge følgende værktøj til at få overblik, sætte mål og registrere din udvikling.

undefined

Vi har lavet et diagram for hvert kvalitetsparameter, og her kan du plotte dit eget produkt og evt. dine konkurrenters produkter ind. Tager vi fx slagtekvaliteten, hvordan scorer dine dyr så på hhv. slagteprocent, form, farve, fedme og alder/køn? Hvordan scorer dine konkurrenters dyr på samme parametre?

undefined

Og ser vi på historiekvaliteten, hvordan scorer du så på hhv. kundens oplevelse af gården; kundens oplevelse af handlen; fortællingen om produktionen fra jord til bord; formidlingen af de øvrige kvaliteter; samt på det værdimæssige fællesskab mellem dig og kunden? Hvordan scorer dine konkurrenter på samme parametre?

undefined

Start med at få et overblik over, hvor du scorer godt og dårligt i dag. Hvor er dine styrker og svagheder i forhold til dine konkurrenter? Diskuter evt. din egen opfattelse af dine ratings med dine samarbejdspartnere – eller få dine kunder til at rate dig!

undefined

Vurder herefter, hvilke kvalitetsparametre, du gerne vil forbedre. Det er ikke sikkert, du skal arbejde på at få samtlige parametre helt i top. Men det er vigtigt for dig at skille dig ud fra konkurrenterne og at fokusere på udvalgte kvalitetsparametre, som du kan profilere dig på.

undefined

De gule linjer viser et eksempel på, hvordan en producents kvalitetsprofil kunne se ud – både på de enkelte kvalitetsparametre og for en samlet betragtning. Prøv at udfylde diagrammerne for dit eget forretningskoncept. Og brug overblikket til at arbejde struktureret med kvaliteterne og blive endnu bedre.

undefined